Live luchtverkeer boven Dordrecht

0 m 3.000 m 6.000 m 9.000 m 12.000 m


Categorieen

Code Beschrijving Voorbeeld van vliegtuig in die categorie
A0 Niet gespecificeerd aangedreven vliegtuig
A1 Licht (< 15 500 lbs, oftewel < 7030 kg) Cessna 172
A2 Klein (15 500 tot 75 000 lbs, oftewel 7030 tot 34.020 kg) Bombardier CRJ-200
A3 Groot (75 000 tot 300 000 lbs, oftewel 34.020 tot 136.080 kg) Boeing 737
A4 Hoog Wervelend Groot (vliegtuigen zoals B-757) Boeing 757
A5 Zwaar (> 300 000 lbs, oftewel > 136.080 kg) Boeing 747 of 767
A6 Hoge Prestaties ( > 5g versnelling en > 400 knopen / 740km/h) F-16 Fighting Falcon
A7 Helikopter Trauma Heli / Politie helikopter
B0 Niet gespecificeerd niet-aangedreven vliegtuig of UAV of ruimtevaartuig
B1 Zweefvliegtuig Discus-2b
B2 Lichter-dan-Lucht Hetelucht ballon
B3 Parachutist/Skydiver -
B4 Ultralight/deltavlieger/paraglider Airborne Outback ultralight trike
B5 Gereserveerd -
B6 Onbemand Luchtvaartuig DJI Phantom Drone
B7 Ruimte/Trans-atmosferisch voertuig Space Shuttle
C0 Niet gespecificeerde grondinstallatie of voertuig -
C1 Grondvoertuig - Noodvoertuig Ambulance
C2 Grondvoertuig - Dienstvoertuig Luchthaven brandstoftruck
C3 Vaste Grond- of Verankerde Hindernis Zendmast

Kaart

Deze visualisatie van kaart en tabel toont live het luchtverkeer boven de Drechtsteden. De data, rechtstreeks en realtime opgevangen en gedecodeerd uit de lucht, biedt een actueel beeld. De antenne is buiten geplaatst op ca. 13 meter hoogte. Wanneer een vliegtuig van de radar verdwijnt, ligt dit waarschijnlijk aan het feit dat het buiten het ontvangstbereik is getreden.

Hulpdiensten

Als de tabel blauw of geel knippert, duidt dit respectievelijk op een politiehelikopter of een traumahelikopter.

Squawk codes

Squawk codes, ook wel transpondercodes genoemd, zijn viercijferige nummers die door luchtverkeersleiders worden toegewezen aan elk vliegtuig in de lucht. Deze codes worden gebruikt in het secundaire radarbewakingssysteem (Secondary Surveillance Radar, SSR) voor de identificatie en tracking van vliegtuigen. De term "squawk" komt van het acroniem van het systeem, SSR, dat als "squawk" wordt uitgesproken. Er zijn verschillende speciale squawk codes die universeel worden herkend. Zo betekent 7500 een kaping of andere onrechtmatige inmenging, 7600 duidt op een radiofalen of verlies van communicatie (NORDO of "NO RaDiO"), en 7700 geeft een algemene noodsituatie aan boord van het vliegtuig aan. Deze codes verschaffen essentiƫle informatie aan de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen, en helpen om veilige en ordelijke vluchtoperaties te handhaven.

MLAT Transponders

Het is ook mogelijk om vliegtuigen te volgen die uitsluitend gebruik maken van MLAT-transponders, dit betreft voornamelijk kleinere vliegtuigen en sommige helikopters / Heteluchtballonen etc.. De positie van deze objecten wordt bepaald door het trianguleren van de signalen die ze verzenden. Deze signalen worden opgevangen door meerdere grondstations. Door de tijd die het signaal nodig heeft om elk station te bereiken te vergelijken, kunnen de stations samenwerken om vrij nauwkeurig de lokatie van het vliegtuig te berekenen.

ICAO Code

ICAO-codes zijn hexadecimale codes die uniek zijn voor elk vliegtuig en worden uitgezonden door de transponder van het vliegtuig als onderdeel van het ADS-B-signaal (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Deze codes, ook wel bekend als de ICAO 24-bit adres of hexadres, zijn gebaseerd op het land van registratie van het vliegtuig en het unieke serienummer van het vliegtuig. Ze zijn ontworpen om consistente, unieke identificatie van vliegtuigen in de wereldwijde luchtverkeerssystemen te bieden.